Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga is een zeer rustige yogastijl. Karakteristiek voor Easy Flow Yoga is de zachte en vrijere benadering van de houdingen. De lessen zijn meer ontspannend door de afwisseling van dynamische en statische houdingen. Hierdoor is de belasting voor je lichaam beperkt en zijn de lessen fijn voor beginners en gevorderden. Centraal in de les staat de continue beweging van de ene yogahouding naar de volgende in een rustige en zachte 'flow', ondersteund door je ademhaling. Door de rust en zachtheid van de Easy Flow Yoga oefeningen, is deze yogales ideaal voor jou als je fysieke beperkingen hebt. Ook als je zorgvuldig met je energiebalans wilt omgaan en jezelf lichamelijk niet teveel wilt uitdagen kun je meedoen met Easy Flow Yoga. Deze les is prima te volgen als je herstellend bent van een ziekte, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burnout of gewoon vermoeid bent en toch graag wilt blijven bewegen.


Ashtanga Yoga

Je hoeft in deze les niet flexibel of zeer ervaren te zijn, je begint zoals je bent. Ashtanga is een vorm van Yoga met vaste reeks. Je neemt tijdens de les een gevarieerd aantal houdingen aan die je vasthoudt met de 'ujjayi ' ademhaling. Na elke houding beweeg je door naar de volgende houding (vinyasa). Deze bewegingen tussen de houdingen zorgen ervoor dat je lichaam voldoende warm wordt en blijft. Zweten hoort dus bij de les. We tonen je de correcte manier om te ademen en leren je de oefeningen zoals bv. Surya Namaskar A & B (zonnegroet), staande houdingen, zittende houdingen en afsluithoudingen. Heb je een blessure of een andere lichamelijke beperking, zeg het tegen de docent. Elke houding kan immers aangepast worden aan jouw lichamelijke noden. Dankzij deze les leer je de grenzen van je eigen lichaam beter kennen en verleg je ze ook stap voor stap. 


Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga en is momenteel de meest voorkomende maar ook de jongste yogastijl die afgeleid is van Ashtanga Yoga. Vinyasa staat ook wel bekend als Flow yoga: Je flowt als het ware in één sequence, op muziek en op het ritme van je ademhaling, van de ene naar de andere houding. Elke Vinyasa yogales ziet er anders uit met de nadruk op een bepaald thema of deel van het lichaam, opbouwend naar een meer uitdagende houding. Bepaalde houdingen hebben meerdere opties die deze Yoga les toegankelijk maakt voor iedereen. Dus zeker ook voor beginners !


Yin Yoga

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen die we tijdens de les in evenwicht brengen met onze geest. Deze les heeft dus een relatief rustig en meditatief karakter. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van het bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken hierdoor soms negatieve spanningen los. Onze lessen zijn gebaseerd op de meridianen van de Chinese Yin leer en de 5 natuurelementen.

Voordelen van Yin yoga :

1. Kalmerend effect en beter evenwicht tussen lichaam en geest
2. Regulering van de energie in je lichaam
3. Verhoging van de flexibiliteit
4. Verlaging van je stressniveau
5. Verhoging van je weerstand
6. Dieper gevoel van relaxatie

Ideaal voor beginners !


Yin Yang Yoga

Alles bestaat uit Yin en Yang. Yin slaat op de maanenergie, de vrouwelijke energie, rust, het intuïtieve. Yang slaat op de zonne-energie, de mannelijke energie, actie, dynamiek. In onze drukke Westerse maatschappij waar iedereen zich haast van het een naar het ander en geleefd wordt door zijn agenda, overheerst de yang energie. Veel mensen voelen dan ook dat hun lichaam niet meer in evenwicht is. We zijn continu gejaagd, leven meer in ons hoofd. Met Yin en Yang Yoga proberen we beide energieën in balans te brengen.

De les start met een aantal rustige Yin houdingen die werken op een diepe stretch. Daarna gaan we over naar een Yang Hatha Flow waarbij we de energie in ons lichaam activeren en sluiten terug af met Yin en een heerlijk ontspannende savasana. Deze les kan gevolgd worden door deelnemers van alle niveaus, van beginner tot geoefende yogi.