Ashtanga

Dit is een zeer dynamische yoga stijl gecreëerd door Pattabhi Jois (1915-2009), Hij was een student van Sri Tirumalai Krishnamacharya. Hij onderwees op het Yoga Research Institute in Mysore, India, de door hem en Krishnamacharya ontwikkelde yogastijl ashtanga vinyasa yoga. Zijn leerlingen brengen op hun beurt deze geweldige reeks over aan hun leerlingen in de States, Australïë en Europa. En ook wij doceren deze Yoga stijl in onze studio.

Je hoeft in deze les niet flexibel of zeer ervaren te zijn, je begint zoals je bent. Ashtanga is een vorm van Yoga met vaste reeks. Je neemt tijdens de les een gevarieerd aantal houdingen aan die je vasthoudt met de 'ujjayi ' ademhaling. Na elke houding beweeg je door naar de volgende houding (vinyasa). Deze bewegingen tussen de houdingen zorgen ervoor dat je lichaam voldoende warm wordt en blijft. Zweten hoort dus bij de les. We tonen je de correcte manier om te ademen en leren je de oefeningen zoals bv. Surya Namaskar A & B (zonnegroet), staande houdingen, zittende houdingen en afsluithoudingen. Heb je een blessure of een andere lichamelijke beperking, zeg het tegen de docent. Elke houding kan immers aangepast worden aan jouw lichamelijke noden. Dankzij deze les leer je de grenzen van je eigen lichaam beter kennen en verleg je ze ook stap voor stap. 

Deze zogenaamde asana's (=houdingen) zijn slechts een onderdeel van yoga, die zichzelf in zijn oorspronkelijke vorm ziet als een praktische filosofie die alle aspecten van het leven omvat. Dit is vooral duidelijk te zien in Ashtanga Yoga, wat "het achtvoudige pad" betekent.

Deze acht delen van het yogapad werden voor het eerst schriftelijk beschreven in een van de oudste yoga geschriften, de "Yoga Sutra's", waarschijnlijk in de 3e eeuw:

  • Yama - morele code naar de wereld om ons heen (bijv. niet stelen en geweldloosheid).
  • Niyama - zelfdiscipline (bijv. fysieke zuiverheid en zelfstudie).
  • Asana - de fysieke lichaamsoefeningen die we kennen.
  • Pranayama - adem controle (beheersen van de ademhaling).
  • Pratyahara - beheersing van de zintuigen.
  • Dharana - concentratie (bijv. bij de ademhaling of een mantra).
  • Dhyana - meditatie en bijbehorende hogere staten van bewustzijn.
  • Samadhi - contemplatie - volledige overgave.

De asana's zijn slechts één van de acht onderdelen van de traditionele yogalessen. Het achtvoudige pad van Ashtanga Yoga moet echter niet worden gezien als acht opeenvolgende stappen of stadia, maar als onderdelen die allemaal gelijkelijk moeten worden beoefend.

Nathalie beoefent al 9 jaar Ashtanga en blijft zich hierin verdiepen door workshops te volgen bij grote Ashtanga meesters in India en Europa. Zij geeft haar grootste passie door in haar Yoga lessen aan haar leerlingen van SimplYoga maar ook in Londerzeel bij House of Yoga. 

Je kan mee in haar avontuur bewegen op :

- zondag : 9.00-10.30 bij SimplYoga met reservatie 

- maandag : 19.00-20.15 bij House of Yoga te Londerzeel met reservatie