Yin Yoga

Yin Yoga is gebaseerd op de meridianen van de Chinese Yin leer en de 5 natuurelementen. In deze les worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen die we tijdens de les in evenwicht brengen met onze geest. De houdingen die je bij deze vorm van yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van het bindweefsel en gewrichten; ze rekken dieperliggende spieren en maken hierdoor soms negatieve spanningen los. Yin Yoga zorgt voor een kalmerend effect en voor een beter evenwicht tussen lichaam en geest. Het reguleert de energie in je lichaam en verhoogt de flexibiliteit. Elke les is anders en gebaseerd op een thema.

Relax & Renew

Yin yoga helpt je ook beter te ontspannen, geeft je een dieper gevoel van relaxatie en verlaagt je stressniveau. Met de hulp van dekens, blokjes en bolsters gaan we ons lichaam in een ondersteunende, comfortabele en ontspannen houding leggen. Dit is prima als je herstellend bent van een ziekte, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burn-out of gewoon vermoeid bent. Het helpt je om op een vriendelijke manier de weg naar binnen te vinden om de rust die zich daar (uiteindelijk) bevindt op te zoeken. Deze les heeft dus een relatief rustig en meditatief karakter.

Meditatie

Het doel van meditatie is vrij concreet, namelijk je state of mind op een manier focussen, dat je je richt op hetgeen wat belangrijk is in het nu-moment. Door je bewust te focussen op wat nu belangrijk is, help je je brein actief om je gedachten te rangschikken. Tegelijkertijd leidt het tot een vergroting van je focus, meer scherpte en productiviteit.


Vinyasa

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga en is momenteel de meest voorkomende maar ook de jongste yogastijl die afgeleid is van Ashtanga Yoga. Vinyasa staat ook wel bekend als Flow yoga: Je flowt als het ware in één sequence, op muziek en op het ritme van je ademhaling, van de ene naar de andere houding. Elke Vinyasa yogales ziet er anders uit met de nadruk op een bepaald thema of deel van het lichaam, opbouwend naar een meer uitdagende houding. Bepaalde houdingen hebben meerdere opties die deze Yoga les toegankelijk maakt voor iedereen. 

Body work out

Tijdens de lock down is het belangrijk om fit te blijven. Daarom leggen we tijdens onze online vinyasa lessen de focus op kracht en flexibiliteit maar ook op je bovenlichaam, je kern en je beenspieren. Veel van de houdingen die je doet zijn geleend uit de Ashtanga Yoga stijl en kunnen je als Ashtanga liefhebber helpen in het groeien en verbeteren van je houdingen. Het is niet alleen een goede aanvulling voor de Ashtanga yoga stijl die fysiek veel van je kan vragen, maar het is ook een goede basis voor elke andere Yoga stijl of voor als je gewoon een goede body work-out nodig hebt. Geschikt voor alle levels maar zweten hoort bij de les!


    Ashtanga

    Een beetje kennis van de reeks is nodig.

    Ashtanga is een dynamische vorm van Yoga met vaste reeks. Je neemt tijdens de les een gevarieerd aantal houdingen aan, staande houdingen, zittende houdingen en afsluithoudingen. Na elke houding beweeg je door naar de volgende houding. De (Vinyasas) of transities tussen de houdingen zorgen ervoor dat je lichaam voldoende warm wordt en blijft. Op fysiek niveau bouw je zowel kracht als flexibiliteit op en werk je aan je uithoudingsvermogen. Dankzij deze les leer je de grenzen van je eigen lichaam beter kennen en verleg je ze ook stap voor stap. Zweten hoort bij de les. De docent volgt elke leerling via het scherm nauwkeurig op.

    Ben je al ver gevorderd in je Ashtanga practice dan zal de docent instructies geven wanneer je klaar bent om je grenzen nog iets verder te verleggen .

    Er zal dus heel veel persoonlijk contact en interactie zijn tijdens deze online les.